vrijdag 11 februari 2011

Campagnewandeling













Als kandidaat bij de Provinciale Staten verkiezingen op 2 maart 2011 organiseer ik een wandeling door de mooie natuur in Zuid-Limburg. We wandelen onder meer door het dal van de Eyserbeek. Met wat geluk zien we de zeldzame ijsvogel. Onderweg wordt door een natuurgids uitleg gegeven over natuur en landschap. Er is natuurlijk ook aandacht voor de dreigende aantastingen van dit prachtige stukje Limburgs heuvelland. Zo is bij Eys een golfbaan gepland aan weerszijden van de hier meanderende beek.

Deze wandeling wordt gehouden op zondag 27 februari 2011, de start is om 13:30 uur vanaf het parkeerterrein Wittem. De lengte is ongeveer 6 km. en het zal circa 2 uren duren. Sommige paden kunnen modderig zijn!

8 opmerkingen:

  1. http://climategate.nl/2011/02/21/een-duivels-dilemma/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessante wetenswaardigheden in het stuk van Hans Erren, totdat hij plotseling mij een duivels dilemma probeert aan te praten. Voor mij is dit echter volstrekt geen dilemma, laat staan duivels.

    Bij mijn weten is er nog maar één locatie op Nederlands grondgebied van hooguit enkele vierkante meters waar het zinkviooltje te vinden is. Wat mij betreft hoeft de bodem hier niet gesaneerd te worden. Integendeel zelfs, ik zou dat erg jammer vinden.

    De curieuze paradox van het zinkviooltje heb ik trouwens ook zelf op deze blog al eerder proberen te verwoorden, zie http://melanargia.blogspot.com/2010/05/het-zinkviooltje.html.

    Overigens zullen we het zinkviooltje aanstaande zondag niet aantreffen op onze campagnewandeling. Langs de Eyserbeek komt het plantje niet voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Bert: wat leuk dat je op climategate hebt gereageerd. Ik accepteer dat je als echte bloemen/natuurkenner geen duivels dilemma hebt met betrekking tot het zinkviooltje. Sta je open voor een debat over groeigas (zo noemen wij CO2 sinds kort op ons blog) en de gebleken onjuistheid van de AGW-hypothese (Antropogenic Global Warming). Hier heb je als plantenliefhebber en wetenschappelijk integer persoon m.i. wel een duivels dilemma!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Bert,

    Je schrijft:
    "Bij mijn weten is er nog maar één locatie op Nederlands grondgebied van hooguit enkele vierkante meters waar het zinkviooltje te vinden is."

    Twee punten.
    - graag een een kwantitieve onderbouwing, want
    - wanneer je de bodem saneert dan weet je in ieder geval zeker dat het zinkviooltje in de toekomst nergens anders zal voorkomen.

    Met andere woorden dat er wel degelijk een dilemma is want je beperkt de leefomgeving tot enkele vierkante meters. Als het leefgebied niet nu al veel groter is.
    Vanuit het voorzorgsprincipe onaanvaardbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Hajo Smit: GroenLinks staat open voor ieder serieus en eerlijk debat.

    @T2000: Zolang men die laatste vindplaats maar met rust laat, heb ik geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Bert,

    Dan weten we ook weer hoe GroenLinks daarmee omgaat. Zolang je de zinkviool niet vindt, is hij er niet. Bodemsanering voor het hele gebied dus.

    Of meen je nu serieus dat je een bloemetjesreservaat gaat inrichten? Dan zit je nog steeds met hetzelfde dilemma dat je toch ook gebieden moet gaan aanwijzen waar de zinkviool potentieel heeft / benodigd is voor instandhouding van de soort.

    Leuk antwoord dus, maar van hetzelfde laken een pak als de kwestie die ik voorlegde.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Bert,
    Bedankt voor je reactie! Vraagje: trek je diezelfde redenering die je voor het zinkviooltje hanteert ook door voor bevers? We gaan de biotopen die geschikt zijn voor bevers maar ruimen omdat ze toch al verdwenen zijn, maar op die manier komen ze dus echt nooit meer terug.

    PS Ik weet dat het Eyserbeekdal geen zinkviooltjehabitat is, maar ik wilde ook reclame maken voor je campagnewandeling en mensen in staat stellen om met je te discussieren, anders wandel je immers maar met gelijkgestemden. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Hans: Biotopen voor zinkviooltjes en bevers ruimen??? Ik ben toch geen natuurbarbaar!

    BeantwoordenVerwijderen