Posts tonen met het label dammen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label dammen. Alle posts tonen

zondag 16 november 2014

Foutieve achterloop

Tegen Aart Walraven ('s-Gravenpolder) hoopte ik op 41-37? waarna gevolgd zou zijn (22-27!) 32x21 (17-22) 28x17 (13-19) 24x22 (8-13) 17x19 (14x41) Z+

Wit speelde evenwel 47-42 waarna ik foutief vervolgde met (14-19?) en wit toesloeg met 41-37! (19x30) 26-21 (17x26) 28x17 (12x21) 39-34 (30x28) 32x1 W+

In plaats van de foutieve achterloop (14-19?) had zwart echter de kansrijke combinatie (22-27) 32x21 (17-22) 28x17 (18-22) 17x28 (25-30) 24x35 (20-24) 29x18 (12x45) kunnen uitvoeren.

maandag 27 oktober 2014

Derde prijs

Toetenel-Verton (55+ toernooi Lent). Wit speelde 33-29? waarna (22-28!) volgde. Wit heeft nu geen enkele goede zet meer. Gespeeld werd 38-32 (28x37) 41x32 en nu het verrassende zetje (17-22) 26x28 (14-20) 15x24 (19x30) 28x19 (13x33) 39x28 (30x50) 31-27 (50x31) 36x27 met schijfwinst. Bekende variant in de Keller opening, goed voor de derde prijs voor de mooiste combinatie / forcing van het toernooi.

vrijdag 24 oktober 2014

Knotsgekke stelling

Uit de damrubriek van Paul Nitsch in De Limburger van 23 oktober 2014. Niet vermeld staat dat zwart de partij toch won...

donderdag 3 april 2014

Geraffineerd

Fragment in damrubriek De Limburger 3-4-2014 uit de wedstrijd Schaesberg-Roderland gespeeld 28-3-2014.

36. 36-31! (i.p.v. 36. 48-42?) had minstens gelijkwaardig spel voor wit opgeleverd.


maandag 10 maart 2014

Jammer

In de KNDB-nacompetitie speelde ik (met zwart) tegen Kor de Groot (21-26?) en de partij liep remise. Winst was echter geweest (3-8!), wit heeft niet anders dan 34-29 (23x34) 30x39 en zwart combineert (18-22!) 28x26 (24-29) 33x24 (19x30) 35x24 (7-11) 16x18 (13x44).

Jammer, want bij winst had De Vaste Zet 2 zich gehandhaafd in de nationale hoofdklasse.

dinsdag 3 december 2013

Foutenfestival

Eerder stond al een fragment van mijn partij tegen Henk de Witt op deze blog. In Hoofdlijn nr. 178 (november 2013) een uitgebreidere beschouwing.
 

maandag 2 december 2013

Geen stunt tegen grootmeester

In de nationale competitie tegen Eduard Autar speelde ik (5-10??) waarna wit de partij besliste met een venijnig zetje: 28-23!! (31-37) 19-13 (18x9) 24-20 (25x14) 23-19 (14x23) 29x7.

In de diagramstand had zwart echter kunnen vervolgen met (12-17!) en een zekere remise omdat op 28-23 de plakker (25-30) volgt.

Helaas dus geen stunt tegen de Surinaamse grootmeester.

zondag 3 november 2013

Remise gegeven in gewonnen stand

In de nationale competitie dacht ik (met zwart) tegen Henk de Witt na 33-28 een mooie blauwe remise af te dwingen met (2-8!) 28x30 (17-22!) 27-21 (22-28) 32x23 (18x40) 35x44 (25x43).

Na 44-39 gaf ik de partij remise, na (43x34) 21-17 (12x21) 26x17 resteert immers slechts een 3-om-2 eindspel. Ten onrechte, want na (34-39) 17-11 ((8-12!!) 11-6 (39-44) 6-1 (13-18!!) 1-6 (44-50) kan zwart de witte dam altijd klem zetten en uiteindelijk afnemen.

dinsdag 20 augustus 2013

Klaar voor nieuwe damseizoen?

De afgelopen tijd veel dambordjes gezien, maar geen schijf aangeraakt. Om te kijken of ik klaar ben voor het nieuwe damseizoen, enkele sneldampartijtjes op internet gespeeld.





Met wit raakte ik een schijf achter. Toch nog maar even proberen... 49-44 en jawel er volgde inderdaad (34-40?) 33-28! (40x38) 28x10 (4x15) 31x4. Dam halen op bezet veld, altijd weer leuk.
Volgend potje: ook hier leek ik (met wit) te verliezen, maar had nog naar dit eindspel weten te prutsen. En weer liep zwart in de val: 30-25 (42-48?) 24-19 (14x23) 1x34! (48x30) 35x24 (47x20) 25x14. Grappig slagmechanisme.

donderdag 30 mei 2013

Zinderend tijdnoodduel

Ruim een half jaar geleden nam ik in Lent deel aan het Plusminus 55 toernooi. Winnaar Andrew Tjon A Ong schreef er een artikel over in het damtijdschrift Hoofdlijn van mei 2013 met een analyse van onze partij tijdens de slotronde.

Zie ook de partij-animatie op Toernooibase.


zaterdag 11 mei 2013

Deutscher Pokal voor Ludwig

De slotfase van de finalepartij tegen Ludwig Pietershove tijdens het damtoernooi in Aachen (D). Ik dacht hier met wit nog remise te kunnen bereiken als volgt: 34-30 (19-23) 30-25 (28-32) 38-33 (23-28) 25-20 (28x39) 20-14 (39-43).

Pas nu drong tot mij door dat op 14-9 of 14-10 altijd (17-21!) 26x37 (43-48!) 31x22 (48x...) volgt met winst voor zwart. M.a.w. geen barrage en de Deutscher Pokal voor Ludwig.

Terug naar de stand in het eerste diagram. Omstanders meenden dat wit na 34-30 (19-23) 30-25 (28-32) 38-33 (23-28) en nu 33-29 wel nog remise had kunnen maken. Dan was echter gevolgd:
(28-33) 29x38 (32x43) 25-20 (43-48) 20-14

en nu (48-39!) met dodelijke dreiging (17-21) 26x28 (39x6) 31x22 (6x...).

woensdag 24 oktober 2012

Gemiste combinatie

Partij Tom-Bert (onderlinge bij De Vaste Zet). Na (8-12)
33-28? (3-8) 28x19 ruilde ik met (15-20?) enzovoorts.

In plaats van direct (15-20?) had ik de partij in stijl kunnen winnen met (10-14!!) 19x10
(9-14) 10x19 (15-20!) 24x15 (13x44) 40x49 (4-10!) 15x4 (12-17) 4x22 (17x46).

woensdag 5 september 2012

Spannende partij

Dieter - Bert (onderlinge competitie bij De Vaste Zet) was een spannende partij waarbij beide spelers op de winst uit waren.

Hier speelde wit 42-37 in de hoop dat zwart zou vervolgen met (7-11??) 16x7 (12x1) waarna een mooie combinatie naar veld 3 zou zijn gevolgd.

Zwart speelde echter (20-24!) 29x20 (15x24).
Na 31-27 (22x31) 26x37 zag zwart af van de voorgenomen combinatie (28-32) 37x28 (24-29) 33x24 (19x30) 25x34 (7-11) 16x18 (13x44) omdat dit na 45-40! (44x35) helaas niet meer dan remise zou hebben opgeleverd.
In de slotfase miste wit enkele kansen op remise.

42-37? Beter is eerst 33-28! (13-19) en dan pas 42-37!

(17-22) 40-34? Beter is
37-31! (36x27) 32x21
(23-28) 21-17!
Na (9-14) probeerde wit nog een puntendeling te bereiken met
34-29 (23x34) 32-28 (22-27) 37-32 (36-41) 32x21 (41-47) 38-32 (47x29) 21-17 (zie diagram).

Zwart won toen echter met een verrassende finesse:
(14-20!) 25x14 (13-19!) 14x23 (29x38)

vrijdag 25 mei 2012

Un monsieur des Pays-Bas







































Op vakantie in Frankrijk meegedaan aan een damtoernooi in Bourges. Maar liefst 48 deelnemers. Ingedeeld in sterkste groep, vijf keer gespeeld, allemaal remise. Helaas laatste partij net niet weten te winnen, want dat had derde plaats (€ 100) opgeleverd.

Zie ook:

donderdag 5 april 2012

Verrassend openingszetje

Bert - Tom (onderlinge bij De Vaste Zet). De zwartspeler had een verrassend (mij nog onbekend) openingszetje in de stand gevlochten.

Bijna had ik 30-25? gespeeld, waarna zeker zou zijn gevolgd (24-30!) 25x23 (30-34!) 39x30 (22-27) 31x22 (13-18!) 22x13 (8x50) en dan is 32-27 verhinderd wegens (50-22!) 27x18 (12x25) met schijfwinst.

Zwart kan het zetje ook nemen met (12-18?) i.p.v. (13-18!) maar dan kan wit de dam nog afpakken zonder schijfverlies. Wederom een leerzame partij tegen Tom!

zondag 25 maart 2012

Ontsnapt uit omsingeling

Bij de wedstrijd Roermond - De Vaste Zet wist Ger Pisters mijn centrumstand succesvol te omsingelen. Na 39-34?? nam zwart de volgende combinatie: (21-27!) 32x21 (12-18!) 21x12 (8x17??) 23x21 (14x41), maar ook wit kon met 21-16 doorlopen naar dam dus werd  na enkele zetten tot remise besloten.

Vanuit de diagramstand was na 39-34?? echter ook een andere combinatie mogelijk geweest: (21-27!) 32x21 (12-18) 21x12 en nu (18x7!!) 28x17 (26-31!) 37x26 (8-13) 19x8 (3x21) 26x17 (14-20!) 25x14 (10x48!!) en wit had kunnen opgeven.

zaterdag 3 maart 2012

Damles

Vroeger gaf ik damles aan Jitse, maar vandaag was het andersom. Ik dacht met wit voordeel te kunnen behalen, maar Jitse bleek de stand verder te hebben doorgerekend. Verrassend combineerde de jonge Eurekaan naar dam op bezet veld. Daarmee won hij deze voor de PLDB-Cup gespeelde rapid-partij.


woensdag 25 januari 2012

Drie lokzetten op rij

Spannende partij Bert-Gijs voor Schaesberg Open. Na afloop gaf mijn tegenstander maar liefst drie lokzetten op rij aan, waarop hij had gespeeld.




Na (6-11) hoopte zwart op 36-31? (27x36) 26-21 (17x26) 28x6 en dan niet direct (7-11?) maar damcombinatie naar 47.




Eén zet later. Zwart heeft niet veel beters dan (11-16). Wit kan nu naar dam combineren, maar deze kan worden afgenomen met gelijke stand (en wellicht iets betere positie voor zwart).




Weer één zet verder. Na (7-11) kan wit een doorbraakcombinatie nemen. Maar zwart kan forceren dat wit dam haalt die vervolgens met schijfverlies van het bord verdwijnt.

Zelf tijdens de partij geen van deze mogelijkheden onderkend. Uiteindelijk eindigde de partij in remise.

zondag 27 november 2011

Winst voor het oprapen

In Doetinchem lag tegen Jan Masselink (DUO2 - DVZ2) de winst (voor mijzelf en het team) voor het oprapen. Na (23-29) vervolgde ik echter met 30-24?? (29x20) en werd het helaas remise.




Vanuit het diagram had na (23-29) uiteraard vervolgd moeten worden met 39-33!! en nu faalt (31-37) 33x24 (37-42?) wegens
2-13! (42x33) 25-20! (14x34) 24-20! (15x24) 13x3!!

Zie Toernooibase voor een animatie van deze partij.

woensdag 2 november 2011

Gemiste damcombinatie




Na 38-32? kan zwart een winnende damcombinatie uitvoeren. Gemiste mogelijkheid in partij Wiel-Bert voor de onderlinge competitie bij De Vaste Zet.

Het zetje doet mij denken aan de fraaie combinatie waarmee Wiel in 2004 had kunnen winnen van Eric Sanders (landelijke wedstrijd Nijmegen-Maastricht).




Een volger van deze blog wees mij nog op de partij Hans Vleghert - Janes de Vries (landelijke competitie 2006/2007). Ook hier werd de combinatie helaas gemist.